Η Πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης Δ.ΙΕΚ Κοζάνης
Αγαπητοί εκπαιδευτές/τριες,
στην προσπάθειά μας να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα εμπόδια στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, καθώς και τις αβεβαιότητες που δημιουργούνται αναφορικά με τις εκάστοτε ανάγκες μας, αλλά και την πορεία μας στο φετινό ακαδημαϊκό έτος θεωρήσαμε σκόπιμο να σας ενημερώσουμε και να ζητήσουμε περισσότερη και συστηματικότερη συνεργασία.
Παρακαλούμε να διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο που ακολουθεί:
Η Πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης Δ.ΙΕΚ Κοζάνης αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων. Ακολουθεί τη φιλοσοφία του λογισμικού ανοικτού κώδικα και υποστηρίζει την υπηρεσία Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης χωρίς περιορισμούς και δεσμεύσεις. Η πρόσβαση στην υπηρεσία γίνεται με τη χρήση ενός απλού φυλλομετρητή (web browser) χωρίς την απαίτηση εξειδικευμένων τεχνικών γνώσεων
Είναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια, τα Δημόσια ΙΕΚ χρησιμοποιούν τις ψηφιακές πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης και η ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού ανά θεματική ενότητα είναι υποχρεωτική συγχρόνως με την δια ζώσης εκπαίδευση.
H Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης ανταποκρινόμενη στις εξελίξεις, προκειμένου να διατηρήσουν οι εκπαιδευτές/τριες και σπουδαστές/στριες την επαφή τους με την εκπαιδευτική διαδικασία στις παρούσες, έκτακτες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας έστειλε σειρά εγκυκλίων με πιο πρόσφατες τις α) με Αρ.Πρωτ.:K1/145040 23/10/20 και θέμα « Οδηγίες διεξαγωγής κατάρτισης στα ΙΕΚ»β) ΦΕΚ 4829/Β’ /02-11-2020 «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19».
Όσον αφορά την εγκύκλιο Κ1/104717/10-08-2020 «Κανονισμός Διαχείρισης Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης των ΔΙΕΚ» άρθρα 11 και 12 που αναφέρεται στην αξιολόγηση, θα ακολουθήσουμε ένα συνοπτικό τρόπο για να απαντήσουμε γιατί δεν εξαντλείται το θέμα σε λίγες σειρές.
«Το φρουτόδενδρο που φρούτα δεν κάνει τ’ ονομάζουμε στείρο. Ποιός το χώμα εξετάζει;» (Μπ. Μπρεχτ)
Θεωρούμε, όμως, ότι για να μπορέσει κανείς να επιβιώσει επιτυχέστερα στο πλαίσιο στο οποίο περιληπτικά αναφερθήκαμε, χρειάζεται να συμφιλιωθεί με τις αλλαγές και να μάθει να αντιμετωπίζει τις μεταβάσεις από γνωστές σε άγνωστες καταστάσεις με ηρεμία και ωριμότητα.
Εμείς στο πλαίσιο των δικών μας προσπαθειών να συμβάλλουμε στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, ξεκινήσαμε τα εξ αποστάσεως μαθήματα υλοποιώντας συνδυαστικά τόσο τις σύγχρονες, όσο και τις ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας:
Eπιδιώκουμε να συνεργαστούμε με αυτούς που πράγματι ‘το παλεύουν’, να στηρίξουμε το έργο τους και να συμβάλλουμε στην ενθάρρυνση κάποιων άλλων απογοητευμένων που συμμετέχουν με την αδράνειά τους.
Ωστόσο μια μερίδα εκπαιδευτικών εξακολουθεί πάντα να προσφέρει το έργο του με μεράκι, έμπνευση και δημιουργικότητα, παρά τις αντίξοες συνθήκες και προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
Είναι αλήθεια ότι ο παιδαγωγικός μας έρωτας συχνά συναντά εμπόδια και αποδυναμώνεται. Είναι όμως , επίσης αλήθεια πως οι σπουδαστές μας, μας κοιτούν στα μάτια. Είμαστε οι δικοί τους « σημαντικοί άλλοι» και περνούμε καθημερινά από τη δική τους ακτινογράφηση.
Για τον λόγο αυτό αποφασίσαμε να συντάσσεται εβδομαδιαίο πρόγραμμα επιμορφωτικών συναντήσεων ανά ειδικότητα το οποίο να κοινοποιείται εγκαίρως στο συντονιστή εκπαιδευτικού έργου τον κ. Μαυρόπουλο και στους σπουδαστές προκειμένου αυτοί να ενημερωθούν και να συμμετέχουν.
- Οι εκπαιδευτικοί κάθε ειδικότητας προτείνεται να αναρτούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class σε κάθε ψηφιακό μάθημα τις ημέρες κατά τις οποίες θα είναι διαθέσιμοι για επίλυση αποριών – ερωτήσεων προκειμένου να είναι ενήμεροι/ες οι σπουδαστές/τριες.
- Οι εκπαιδευτικοί σε καθημερινή βάση καλούνται να αναρτούν στα ψηφιακά τμήματα το εκπαιδευτικό υλικό και το υλικό του μαθήματος, τις εργασίες και τις ασκήσεις εμπέδωσης και εμβάθυνσης προς τους σπουδαστές.
- Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δομήσουν την εξ αποστάσεως Εκπαίδευση σε κάθε μάθημα που έχουν αναλάβει, σύμφωνα με την διδακτέα ύλη που υπάρχει στους οδηγούς σπουδών, αλλά και σύμφωνα με την κρίση τους και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των σπουδαστών/στριών μας.
- Σας επισημαίνουμε ότι επ’ ουδενί η παρούσα κατάσταση έτσι όπως έχει διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δεν θα πρέπει να επηρεάσει την ποιότητα του παρεχόμενου διδακτικού και εκπαιδευτικού έργου.
- Η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική και θα σημειώνονται κανονικά οι απουσίες και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εκτός των περιπτώσεων που αναφέρονται αναλυτικά στην εγκύκλιο με Αρ.Πρωτ.:K1/145040 23/10/20
Ενδεικτικά προτείνεται, με ευθύνη του εκπαιδευτικού ανάρτηση στο ψηφιακό μάθημα υλικού (ενότητα βιβλίου ή/και ψηφιακές δραστηριότητες ή/και βίντεο κ.λπ.), υλικού προς μελέτη, ασκήσεων – εργασιών τεστ αυτοαξιολόγησης κλπ.
Οι σπουδαστές μελετούν το υλικό και υποβάλλουν ερωτήσεις προς τον εκπαιδευτικό. Ακολουθεί η λύση των ασκήσεων και υποβολή των εργασιών/απαντήσεων προς τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος σε προθεσμία που θα ορίζει ο εκπαιδευτικός.
Γίνεται αξιολόγηση των εργασιών και ασκήσεων από τον εκπαιδευτικό του τμήματος και αποστολή σε κάθε σπουδαστή/τρια μεμονωμένα σχετικής ανατροφοδότησης (με κάθε πρόσφορο τρόπο, π.χ. μέσω της πλατφόρμας ή και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Ενθαρρύνουμε και παρακολουθούμε τους σπουδαστές μας με διάφορες τεχνικές
Οι δημιουργικές δραστηριότητες- εργασίες, ιδιαίτερα στις παρούσες συνθήκες, είναι δυνατόν να αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο που θα ευνοήσει έστω και εξ αποστάσεως την οικοδόμηση της κοινότητας μάθησης, τη δημιουργία συνεργατικών
σχέσεων μεταξύ των σπουδαστών/τριών την καλλιέργεια των δεξιοτήτων αξιοποίησης της κριτικής σκέψης και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των σπουδαστών/τριών.
Η αξιοποίηση των τεχνών στις παραπάνω δραστηριότητες μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσφορο εργαλείο στη διευκόλυνση της επαφής των σπουδαστών/τριών με τη μαθησιακή διαδικασία.
Ο σχεδιασμός προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων δεν αποτελεί μία διεργασία στατική. Αντιθέτως, πρόκειται για μία διεργασία που διαρκώς βρίσκεται σε εξέλιξη και για την οποία απαιτείται δημιουργικότητα, εξειδίκευση, λήψη σημαντικών αποφάσεων, εις βάθος μελέτη, αλλά και δραστικές αναθεωρήσεις, ανατροφοδότηση από τους εμπλεκόμενους σε αυτήν και διαρκή διερεύνηση της καταλληλότητας των μεθόδων και των μέσων που χρησιμοποιούνται. Η διαδικασία του σχεδιασμού, είτε αφορά μία διδακτική ενότητα είτε ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αποτελείται από κάποια βασικά βήματα τα οποία συνδέονται στενά μεταξύ τους και το ένα επηρεάζει σημαντικά το άλλο.
Μία συνοπτική περιγραφή των βημάτων είναι η ακόλουθη.
1.Η μελέτη και αξιοποίηση των διαθέσιμων πληροφοριών, με στόχο τον εντοπισμό των παραγόντων, οι οποίοι διαμορφώνουν το πλαίσιο ανάπτυξης των διδακτικών δραστηριοτήτων κατά τη διδασκαλία των μαθημάτων της διδακτικής ενότητας.
2.Η διατύπωση των στόχων της διδακτικής ενότητας.
3.Ο καθορισμός και η οργάνωση του περιεχομένου της διδακτικής ενότητας.
4.Η επιλογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών τεχνικών και μέσων.
5.Ο σχεδιασμός της αξιολόγησης των εκπαιδευομένων και των βασικών συντελεστών της διδακτικής ενότητας
Η εφαρμογή των παραπάνω διαδοχικών βημάτων οδηγεί στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη μιας διδακτικής ενότητας ή πολλών ενοτήτων που στο σύνολό τους θα αποτελούν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Αυτό, όμως, που τελικά πρέπει να θυμάται κανείς δεν είναι τόσο η αλληλουχία των παραπάνω βημάτων αλλά το χαρακτηριστικό στοιχείο της ευελιξίας που χρειάζεται να διακρίνει τον εκπαιδευτή ενός προγράμματος ενηλίκων. Αυτό σημαίνει ότι, όσο κι αν έχει προηγηθεί ένας ιδιαίτερα λεπτομερής σχεδιασμός της διδακτικής ενότητας, η επιτυχημένη διεξαγωγή της θα κριθεί από το κατά πόσο ο εκπαιδευτής είναι ικανός να αναπροσαρμόζει αυτά που έχουν ήδη σχεδιαστεί, όταν κρίνει ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει στην ομαλότερη επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων και στην κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών των εκπαιδευομένων.
Η Διευθύντρια
Ρουσιάδου Στέλλα